Despre dimensiunea normativă a testelor BRIO

BRIO este normativ: ierarhizează

Testele BRIO sunt un instrument performant de evaluare. Acestea oferă informație normativă, iar acest lucru este un avantaj foarte mare față de orice alt test conceput pentru sistemul de educație românesc. Nici un alt test nu poate spune cu acuratețe cât de bun este un elev, adică unde este plasat într-o ierarhie a tuturor celorlalți elevi de aceeași vârstă din România.

De exemplu, dacă un elev este evaluat cu un test de 10 de întrebări și rezolvă corect 9 dintre ele, nu înseamnă automat că el este foarte bun – acest lucru depinde de fapt de câți alți elevi din România au rezolvat sau ar rezolva și ei 9 din 10, sau, chiar mai bine, 10 din 10 întrebări. Dacă testul este foarte simplu și 90% dintre școlari au reușit să rezolve 10 din 10, o performanță de 9 din 10 este foarte slabă.

Așadar, numărul de răspunsuri corecte nu este informativ decât pentru o dificultate arbitrară setată de profesor, uneori de fapt setată inconștient. Și mult prea des auzim că un elev a reușit ”x puncte din y”, dar testul a fost ”foarte dificil” sau ”foarte ușor” și că acest scor nu înseamnă ceea ce pare să însemne. Relativitatea de acest fel este omniprezentă în sistemul educațional românesc și nu ajută nici elevii, nici profesorii, nici părinții, să opereze la un nivel de cunoaștere obiectivă.

În urma oricărei evaluări, scorul obținut trebuie să fie unul riguros raportat la un etalon absolut - și singurul astfel de etalon obiectiv este unul național. Testele BRIO au fost etalonate pe un număr de peste 60.000 de elevi de vârstă școlară, grupați în eșantioane reprezentative pentru România de peste 5.000 de elevi din fiecare clasă școlară, de la clasa I la clasa a XII-a. De aceea, testele BRIO pot spune cu exactitate care este poziția unui elev într-o ierarhie a tuturor elevilor de aceeași vârstă, din întreaga Românie.

Această ierarhie se exprimă sub formă de centile. Centilele sunt ”scoruri” de la 1 la 100, care rezultă din împărțirea unei populații în 100 de clase egale. Cu alte cuvinte, dacă am lua toți elevii de clasa a X-a și i-am ierarhiza de la cel mai slab la cel mai bun și i-am împărți apoi în 100 de grupe cu un număr egal de membri, am avea 100 de centile. Am putea spune apoi despre cineva că aparține, de exemplu, centilei 70 (al șaptezecilea grup calitativ), și am ști că 30% dintre elevii din România (de aceaași vârstă sau clasă) sunt mai buni decât el și că 70% sunt mai slabi sau egali cu el.

Testele BRIO sunt aprobate de
GAZETA MATEMATICA

 
SPONSOR FONDATOR